Sabtu, 19 Oktober 2013

WUJUD KETIADAAN

Meski kau memiliki ratusan rupa wujud, jadilah yang tak berwujud di dalam Wujud-NYA.

Manusia-manusia yang menempuh tharikat sedang mencari obat, tapi disepanjang perwujudan mereka sendiri, tiada sesuatu pun yang mereka dapatkan selain ketiadaan !!

Mereka terbujur kaku dalam api Cinta bagai besi, tembaga dan batu marmer…… mereka adalah manusia-manusia dalam lautan tak berbatas.

Apa yang kutau bahwa aku ada atau tidak ?? Sejauh ini kau tak memahami, oh Kekasih…… Manakala aku ada, tiadalah aku. Dan ketika aku tiada, ada-lah aku !!

O pelipur lara, bawalah aku menuju ketiadaan !! ……..sungguh, wujud adalah penyamun yang menimbulkan rasa takut kengerian…… dan tiada kebahagiaan di dalam ketakutan.

O Wujud, hadanglah semua perwujudan……. Karena ruh tak pernah berkeinginan menjadi yang terwujud, bagaimana ia yang di dalam jarring nelayan dapat menikmati dunia lautan ??


Kedekatan bersama Tuhan bukanlah naik atau turun…… Ia lari dari penjara jasad perwujudan !! Pabrik dan perbendaharaan Tuhan berada dalam non wujud, tiada berbentuk….. Kau telah tertipu oleh bentuk-bentuk setiap perwujudan !!


Tidak ada komentar:

Posting Komentar